- Advent a Vianoce (31)
- Akciové tituly (132)
- Beletria a príbehy (281)
- Biblie (34)
- Biblistika (88)
- Časopisy (44)
- CD, DVD, Audioknihy a nahrávky (9)
- Darčekové knižky (65)
- Dejiny (37)
- Deti ( od 5 do 12 rokov) (165)
- Deti do 5 rokov (54)
- e-knihy a e-časopis (15)
- Edícia Dialógy (22)
- Edícia Manresa (35)
- edícia Svedectvo viery (22)
- edícia Teologická knižnica (7)
- Filozofia (42)
- Komentáre k Starému a Novému zákonu (11)
- Kultúra a umenie (17)
- Manželstvo a rodina (179)
- Mariánska úcta (44)
- Mládež (125)
- Modlitby a pobožnosti (243)
- Myšlienky a citáty (70)
- Mystika (51)
- Pápež František (47)
- Pastorácia a homílie (31)
- Pôst a Veľká noc (74)
- Psychológia a motivačná literatúra (176)
- Publikácie Teologickej fakulty TU (94)
- Recepty (5)
- Rozhovory (62)
- Spiritualita (728)
- Spoločenské vedy (14)
- Starokresťanská knižnica (8)
- Sväté písmo - Jeruzalemská Biblia (6)
- Teológia (125)
- Tituly z iných vydavateľstiev (2469)
- Životopisy a memoáre (238)
Míľniky v sociálnej
práci a sociálnych službách prinášajú nové výzvy, inovujú formy
a metódy sociálnych
služieb. Rozvoj komunitných služieb a komunitné plánovanie patria
k takýmto dôležitým
prelomovým obdobiam, ktoré posilňujú občana resp. klienta byť subjektom, ktorý
vie identifikovať svoje potreby, byť spoluzodpovedným za plánovanie
služieb, aktivizujú
miestne a lokálne zdroje reagovať na potreby a pozývajú nás zaujať postoj
spolupatričnosti. Pružne reagovať na nové zmeny a
trendy, to sú oblasti rozvoja a výzvy pre obec, ktorá musí aktuálne odpovedať
na dynamiku života občana, čo žije na danom území. Niekedy radikálne reagovanie
znamená postaviť sa za hodnotu života a ľudskej dôstojnosti napriek neistote či
odporu; k tomu nás mobilizujú aj aktuálnej otázky dneška a súčasných
zmien
spoločnosti a pohybujúceho sa sveta.
Autorka PhDr. Renáta Jamborová, PhD., je odborná asistentka na Katedre náuky o rodine Teologickej fakulty Trnavskej univerzity v Bratislave. Má ukončené štúdium sociálnej práce na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Jej prioritnou oblasťou a špecializáciou sú komunitné služby, sociálne poradenstvo, práca s dobrovoľníkmi a sprevádzanie jednotlivcov a rodiny v kríze. Absolvovala výcviky zamerané na komunikačné zručnosti, individuálnu prácu s klientom, supervízny výcvik. Má ukončený výcvik pre pomáhajúce profesie podľa modelu Virginie Satirovej. Lektoruje tréningy, psychosociálne výcviky, vedie prípravu dobrovoľníkov na službu v teréne. Koordinuje dobrovoľníkov v projekte Sára – odbremeňovacia služba v rodine. Supervízne vedie študentov v rámci študentskej praxe. Garantuje služby a poskytuje sociálne poradenstvo v komunitnom centre pre rodinu. Je členkou komory sociálnych pracovníkov
Kniha | |
Vydanie | Prvé |
Počet strán | 98 |
Formát | 17,5 x 25 cm |
Väzba | brožovaná |
Dátum vydania | 2015 |
1 Miesto a postavenie seniora v spoločnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
1.1 Zmeny prichádzajúce s vekom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
1.2 Adaptácia seniorov na zmeny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
1.3 Kvalita života staršieho človeka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.4 Potreby a ich hierarchia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
1.4.1 Špeci= kácia potrieb seniorov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1.4.2 Signalizácia a hodnotenie potrieb seniora . . . . . . . . . . . . . . . . 18
1.5 Spolupatričnosť k miestu s dôležitosť sociálnej siete seniora . . . . . . . . . 22
2 Komunita v vzťahu k sociálnym službám . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
2.1 Komunita a komunitná práca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
2.2 Sociálne potreby seniorov vo vzťahu ku komunitným službám . . . . . . . . 27
2.3 Senior a rodinné väzby vo vzťahu k službám . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
2.4 Sociálna sieť seniora vo vzťahu ku komunitným službám. . . . . . . . . . . 30
2.5 Monitoring a analýza potrieb občanov v nepriaznivej životnej situácii . . . . 31
3 Sociálna práca v komunite a komunitné plánovanie . . . . . . . . . . . . . . 33
3.1 Princípy komunitného plánovania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
3.2 Dôležitosť plánovania zameraného na klienta . . . . . . . . . . . . . . . . 36
3.3 Komunitné plánovanie a modely plánovania služieb v komunite . . . . . . . 37
3.4 Rozvoj a prínos komunitných služieb v obci . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
3.5 Strategické plánovanie v komunite . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
4 Výskumná sonda spokojnosti a potrieb občanov seniorov . . . . . . . . . . . 53
4.1 Ciele a metodika zberu údajov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
4.2 Použité metódy a organizácia výskumu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
4.3 Opis skúmaných obcí N1, N2, N3, N4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
4.4 Gra= cké vyhodnotenie respondentov a interpretácia výsledkov. . . . . . . . 57
4.5 Diskusia a zhodnotenie stanovených cieľov. . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Odporúčania pre teoretickú a praktickú aplikáciu . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Záver . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Zoznam grafov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Zoznam diagramov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Zoznam príloh . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Literatúra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Prílohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Seniori a komunitné služby